Aquest
espai de Micro Troupe, neix al mateix
temps que la companyia amb la voluntat d’explorar el teatre de titelles, de
màscares, d’objectes i d’animació, i alhora descobrir, estudiar i potenciar el
teatre que es troba a les manifestacions de cultura tradicional del nostre
poble i de qualsevol cultura popular. Aquest obrador està des dels seus inicis
sota la direcció artística d’Elena Mesa, llicenciada en història de l’art,
pintora, actriu, titellaire, constructora de titelles, ninots i màscares.
Des d’aquest espai ens proposem participar en produccions i promocions pròpies, i si cal en col·laboració amb tercers, amb l’objectiu de conservar i difondre el teatre de titelles i els altres gèneres abans esmentats, i col·laborar així a mantenir la presència d’aquest tipus de manifestacions teatrals al nostre poble, comarca i país.
Des d’aquest espai ens proposem participar en produccions i promocions pròpies, i si cal en col·laboració amb tercers, amb l’objectiu de conservar i difondre el teatre de titelles i els altres gèneres abans esmentats, i col·laborar així a mantenir la presència d’aquest tipus de manifestacions teatrals al nostre poble, comarca i país.
___________________________________________
Atenent a l’encàrrec de realitzar un titella per a un
restaurant ens vam posar a treballar en el disseny i construcció d’aquest
personatge atenent a la personalitat del subjecte que dóna
nom a l’establiment, en Silè.
Després d’analitzar les característiques d’aquest
personatge, un sàtir fill d’Hermes i d’una ninfa, que sempre anava ebri, va
sortir en Silè, el titella de la taverna.
Un titella de guant del tipus català. La presentació
es va fer a la mateixa taverna, de la mà de la seva constructora Elena Mesa , la veu la va posar l’actor
Robert Long que va llegir un text descriptiu sobre el sàtir mitològic grec.
Ara està vivint a la Taverna d’en Silè, a Riudebitlles, voltat
d’ampolles de vi, cava i altres esperits, i la seva presència augura uns bons
beures i unes bones menges en aquell espai.
Al Passeig Ciutat de Girona
de Salt es va celebrar el 5è aniversari de la PAH Girona-Salt. Cinc anys de lluita pel dret habitatge celebrats amb un acte de cultura popular al carrer. La festa de
caire reivindicatiu va començar amb uns
breus parlaments de persones que representen a les moltes activistes i/o
afectades i després la nostra companyia va representar l’espectacle Barrabassades, que explica les aventures
d’un noiet que està a punt de ser desnonat de casa seva perquè no pot retornar
uns diners d’un préstec a un usurer i un
dimoni novell, que arriba a la Terra a practicar les seves primeres
barrabassades, es topa amb ell. Però resulta que el dimoni acaba ajudant al
protagonista i no es comporta com a dimoni que és. I aleshores, qui és
l’autèntic dimoni?
La proximitat amb el públic
va afavorir l’intercanvi d’emocions. Va ser molt interessant poder veure com
aquelles noies i nois, que han patit o pateixen encara ara la injustícia de no
tenir habitatge o estar en perill de perdre’l participaven activament a
l’espectacle implicant-se en la trama i escridassant al ‘dolent’ i ajudant a
els ‘bons’. Tot un exercici de comunicació recíproca.
El Premi Nobel de literatura
Dario Fo, traspassat recentment, deia: El
meu combat pels problemes socials és mitjançant el teatre ... Fins i tot quan
representes a un clàssic s’està parlant de problemes d’avui, la humanitat només
canvia en aparença i la hipocresia, l’egoisme, l’explotació ..., segueixen
existint. Així doncs aportar reflexió amb la nostra obra Barrabassades ho entenem com a part
d’aquest compromís de Micro Troupe.
Entenem el teatre com un joc de coneixement i reconeixement de l’individu i del grup i que ens forma com a persones actives en el nostre entorn, amb capacitat de prendre decisions i transformar-lo.
El resultat d’aquests
tallers ha estat la consolidació de dues companyies infantils de teatre al
poble on té seu la nostra companyia, Riudebitlles (Alt Penedès): Esquitx Teatrí i Esvalot Teatre. La primera té reservat un espai a la programació de
la festa major del poble on representa una obra, sempre vinculada amb alguna
realitat local, històrica o de ficció. Els dos primers anys d'Esquitx teatrí es van organitzar juntament amb Alteatralia. Esvalot Teatre realitza accions teatrals
breus al llarg de l’any, lligades a esdeveniments culturals, artístics i
tradicionals que se succeeixen a la localitat.
Totes aquestes manifestacions teatrals són producte del treball periòdic d’aquests tallers i cursos d’activitats escèniques i de l’esforç i interès que demostren les noies i nois que hi participen.
Ens hem ocupat de la cultura tradicional, participant en esdeveniments del calendari festiu de la nostra cultura, recuperant elements i personatges oblidats en els nostres dies, com per exemple l’Home dels nassos.
També
hem mantingut i mantenim una estreta relació amb altres grups, sales, ateneus
i colles de cultura tradicional amb l’objectiu d’investigar i conservar les tradicions
que aquestes practiquen.
Com
a professionals del teatre de titelles hem tingut la necessitat de compartir
experiències, cursos, opinions, idees ..., i ho hem fet en forma d’articles d'opinió que
generalment han sortit publicats en revistes especialitzades com ‘Putxinel·li’,
de la que tant l’Elena Mesa com en Joan Gispert en són col·laboradors. Podeu
Llegir-los a l’apartat Articles d’aquest blog.
Any
rere any, cada mes de novembre la nostra companyia celebra el seu aniversari, i
per fer-ho convidem a amics i amigues a participar a les activitats que
organitzem, que poden ser un assaig obert, una funció, una exposició, la
presentació d’un nou espectacle o d’un personatge ..., això si, sempre ho
acabem amb una copa de cava.
Som
unes convençudes que la imatgeria de les comparses de les festes tradicionals
entra plenament dins d’un àmbit parateatral. Sota aquestes premisses vam
realitzat el nostre primer capgròs: el Ceballot.
El capgròs és un element festiu que també té com a característiques pròpies la
ironia, l’enginy i l’humor. Aquest Ceballot
entraria dins de la família dels esparriots,
i quan balla el portador o portadora l’hem dotat d’un ceballot de veritat a la
mà i empaita a cops d'aquest vegetal a la gent.
L’obrador, amb l’ànim d’intercanviar experiències amb altres professionals, va llençar la proposta de creació de la Mostra de Teatre de Titelles Mitjó a Sant Pere de Riudebitlles (Alt Penedès), a la que va estar lligat durant la primera edició.
La
nostra relació personal amb la Vila
de Gràcia ens ha deixat conèixer de primera mà la seva Festa Major i participar
activament en diverses comissions de festes en l’àmbit del guarnit. La
construcció d’aquests elements de guarnit, generalment de grans dimensions, ens
acostaven a relacionar-nos amb nous materials i ens conduïen a tractar amb
estructures molts properes a les de l’escenografia teatral.
Algunes de les produccions teatrals de Micro Troupe incorporen la màscara com a element teatral dins de la dramatúrgia de l’espectacle i això suposa la seva construcció. Aquesta tasca també ens condueix molts cops a elaborar-ne d’altres que formen part d’un imaginari apartat de qualsevol guió i que, tot i prenent la forma de màscara, responen a personatges impossibles, amb ganyotes, amb gestos i amb expressions caricaturesques.
L’animació d’objectes sempre ha estat una atracció per a nosaltres. Així doncs vam començar a imaginar-nos, també gràcies a Las tapas (P. Rubianes), que les ampolles d’un bar no podien ser uns objectes estàtics i estimular-les seria una tasca molt interessant. Això va donar el resultat de la construcció de 25 ampolles animades. Aquest treball va suposar un bon estudi de les intencions i situacions d’aquests personatges.